Ihmeellinen itä syntyi luovana lanseerauskampanjana Suomen ensimmäistä IMAX-elokuvateatteria varten, kun Finnkino päätti avata uuden elokuvateatterin Itis-ostoskeskukseen. Projektissa pyrittiin mielikuvituksekkaaseen ilmeeseen, joka houkuttelisi asiakkaat uuden upean elokuvateatterin pariin. Kampanja oli menestys; Kauppakeskus Itis ihastui Valve Motionin luomaan ilmeeseen niin, että aiemmin elokuvateatteria varten luotu lookki laajennettiin koskemaan myös kauppakeskuksen omaa markkinointia.
Kaipaatko sinäkin apua markkinointiisi? Ota yhteyttä ja jutellaan!
Suunnittelija: Jotti Taival, Riina Sipovaara
Motion Designer: Tauno Sillanpää
Motion Graphic Desginer: Matti Lehti
Finnkino on suomalainen elokuvayhtiö ja Suomen ja Baltian maiden suurin elokuvateatteriketju. Se on osa Euroopan suurinta Odeon Cinemas Groupia, jonka omistaa yhdysvaltalainen AMC-elokuvateatteriketju.
Finnkinolle luotu Ihmeellinen itä -lanseerauskampanja on yksi Valve Motionin ja Finnkinon monista yhteistöistä. Erityisen projektista teki sen loputon mahdollisuus luovuuteen.
“Harvoin tulee vastaan projekteja, joissa saa leikkiä luovuudella näin vapaasti ja toteuttaa surrealistisiakin ideoita. Mainosvideoita suunnittellessa joutui kysymään itseltään, että onko tämä tarpeeksi ihmeellistä. Se on tämän alan ihmisille mahtava tilaisuus”, projektin yhtenä suunnittelijana toiminut Riina Sipovaara kertoo.
Riina kertoo ideointitiimin inspiroituneen elokuvamaailmasta, mutta myös muusta elämästä. Tärkeää oli miettiä sitä, miten maailman voisi nähdä tavanomaisesta poiketen; voiko meri muuttua colaksi ja avaruus aueta kauppakeskuksen käytävään?
Ideoinnin lisäksi myös mainosvideoiden toteuttaminen vaati mielikuvitusta ja avointa mieltä. Kuviin toivottavat lokaatiot kuvattiin ensin todellisessa ympäristössä, sitten niille luotiin vastineet studiossa.
“Ostoskeskuksen katosta poksuvien popcornien kuvaaminen oli kenties projektin haastavin osuus. Useiden testitekniikoiden, kuten retkikeittimen käytön, jälkeen huomasimme, että paras tapa poksauttaa popparit oli puhaltaa siivilän läpi ilmaa näppäimistön puhdistajalla”, Riina nauraa.
“Jokainen spotti on oma taideteoksensa, joiden upeasta jäljestä vastaavat Jotti Taival ja Tauno Sillanpää.”
Kampanjan näkyvyys haluttiin maksimoida kuljetettiin kattavasti useaan media-alustaan. Mielikuvituksekkaat hetket valtasivat TV- ja valkokankaat, digitaaliset ulkomainonta-alustat ja sosiaalisen median. Runsaan näkyvyyden saaneet vaihtoehtoiset maailmankuvat ihastuttivat nopeasti.
“Erityistä huomiota herätti taivaalla uiva hai, sekä katosta poksahteleva popcorni”, Riina kertoo.
Kauppakeskus Itis rakastui kampanjaan toden teolla ja alunperin elokuvateatterille suunnattu ilme laajennettiinkin koskemaan myös kauppakeskuksen omaa markkinointia.
“Teatterin lanseerauskampanja oli menestys,” Riina toteaa.
Tutustu myös Finnkinon sydämet sulattavaan joulukampanjaan!